Sabtu, 10 September 2011

HAK -HAK SUAMI TERHADAP ISTERINYA

Pertama : memperelokkan akhlak di hadapannya


akhlak yang baik merupakan hiasan dan diibaratkan seperti bunga apabila ia wujud pada diri seseorang. seorang isteri lebih2 lagi patut menjaga akhlaknya di hadapan suami sehingga menjadikan si suami kagum dan hormat kepadanya. ia juga termasuk menjaga dan memelihara sifat malunya. semua ini akan menyebabkan si suami sentiasa memandangnya dengan rasa puas hati dan berkata2 dengannya dengan rasa gembira.

Kedua : menghormati ahli keluarganya

menyatukan dua keluarga bukanlah perkara mudah. sering terjadi pelbagai perselisihan dan salah faham. mertua kadang2 tidak menyukai menantunya dan menantu pula seringkali bosan dengan kerenah mertua. semua hal ini memerlukan percaturan bijak dari pihak isteri. meskipun tidak mampu menyelesaikan masalah, sekurang2nya ia perlu berusaha untuk menjernihkan suasana. seorang wanita selalunya lebih mudah mengalah berbanding seorang lelaki.

Ketiga : mengambil berat persoalan kecantikan dan keindahan penampilannya di hadapan suami

perkara paling penting adalah memastikan dirinya sentiasa cantik,indah dan harum di mata suami. kata orang ; barulah suami tak cari lain. seorang isteri yang sayangkan suaminya bukan sahaja tidak mahu suaminya cari lain, bahkan tidak sanggup walaupun hanya sekadar jelingan suaminya pada perempuan lain. justeru, ambil beratlah persoalan kecantikan dan penampilan anda di hadapan suami. jadilah wanita paling cantik,bergaya bahkan paling seksi ( maaf sebut ) bilamana berada dirumah.ramai isteri menjadikan alasan kerjaya dan tugasan rumah sebagai penghalang untuk sentiasa jelita di hadapan suami. bagi saya, cubalah berusaha semampu mungkin. anda mengetahui hak suami terhadap anda dan anda mengetahui cara untuk menjadikan suami anda tertarik kepada anda. berusahalah demi cinta anda padanya.

Keempat : mengambil berat tentang pendidikan terhadap anak2

saya kira ini sudah dimaklumi oleh semua isteri. ramai sekali suami yang apabila mencari isteri, maka diniatkan supaya isterinya menjadi guru dan pendidik yang paling baik terhadap anak2nya nanti. tanggungjawab mendidik anak lebih besar terletak di bahu seorang isteri, sejak anak tersebut mula2 lahir lagi. yelah, keluar pun dari perut ibunya bukan.

Kelima : memuliakan sahabat2 suami seadanya

sahabat merupakan insan yang penting kepada suami, maka hal ini seharusnya difahami sebaik mungkin oleh isteri. janganlah menjatuhkan maruah suami di hadapan sahabat2nya hanya disebabkan kebodohan kita. jangan terlebih malu dan jangan terlalu jumud. jadilah isteri yang cerdik.

Keenam : memenuhi setiap hajat dan kemahuan suaminya
sabda Nabi s.a.w :
“apabila seorang suami memanggil isterinya ke tempat tidur lalu isteri tersebut enggan ( tanpa sebab munasabah ) maka si isteri akan diLAKNAT oleh Malaikat sehingga waktu fajar.”

bayangkan kalau anda tidur dalam keadaan suami tidak redha bahkan marah terhadap anda, maka para Malaikat mendoakan “celaka!” kepada anda sehingga waktu pagi, agak2nya berapa banyak kecelakaan yang bakal menimpa diri anda? justeru sentiasalah bersedia untuk suami.seorang isteri yang baik tidak menunggu sehingga dipanggil oleh suami bahkan dia sendiri yang siap sedia untuk ‘menyambut’ si suami. melainkan kiranya anda benar2 sakit ataupun mempunya keuzuran maka berbicaralah dengan baik kepada suami anda sehingga dia faham dan redha terhadap anda.

Ketujuh : tidak mengkhianati suami di belakangnya

zaman mutaakhir ini wujud pelbagai gejala pelik. bukan setakat suami main kayu tiga bahkan isteri juga turut berani melakukan perkara yang sama! tidak dinafikan wujud masalah2 rumahtangga seperti kehendak batin yang tidak tertunai,lemah syahwat si suami dan sebagainya. namun perlu difahami bahawa ia sesuatu yang boleh dan mesti diatasi. berbincanglah secara baik tentang kehendak anda, atau pujuklah suami untuk berubat dan sebagainya.berlaku curang atau mengkhianati suami dibelakangnya hanya menyebabkan anda jatuh kepada kemelut zina. bukan sahaja maruah anda sebagai wanita,isteri dan ibu dipijak2 oleh jantan keparat bahkan anda juga menerima laknat Allah yang tiada sudah.

Kelapan : tidak membiarkan seorang pun masuk ke rumah melainkan dengan izin suami

tanggungjawab menjaga rumah,memelihara keamanan dan keceriaannya adalah tugas seorang isteri bilamana suaminya sibuk bekerja mencari nafkah. disamping memastikan keadaan rumah tidak terabai, isteri juga haram mengizinkan seorang tetamu masuk ke rumah melainkan setelah mendapat keizinan suaminya.

Kesembilan : tidak keluar rumah melainkan dengan kebenaran suami

sabda Nabi s.a.w :
” seorang isteri yang keluar rumah tanpa keizinan suami maka dia diLAKNAT oleh sekalian makhluk sehinggalah dia kembali”.


apa yang ingin saya sebut adalah, persoalan meminta izin adalah suatu perkara yang besar. apabila anda dinikahi bererti anda telah dimiliki oleh suami. anda adalah hak suami anda. meminta izin bukan sahaja memuliakan si suami bahkan menjadikannya bertambah sayang kepada anda.kecuali dalam perkara wajib cth menuntut ilmu fardhu ain kiranya suami tidak mampu mengajarnya maka boleh keluar rumah untuk tujuan tersebut sekalipun suami tidak memberi keizinan. hukumnya tidak berdosa.


Kesepuluh : memelihara sifat malunya pada tahap paling tinggi di hadapan suami

perkara terakhir adalah berkait dengan ketinggian akhlak seorg isteri di hadapan suami. sifat malu adalah suatu nilaian tinggi yang perlu dijaga sebaik2nya di hadapan suami anda.JANGAN sesekali beranggapan bahawa anda tidak perlu ‘control’ sifat malu anda di hadapannya atas alasan dia adalah suami. ‘tidak ada apa yang perlu disorokkan.’ini jelas sekali suatu anggapan yang silap. seorang suami kiranya tiap2 hari dapat melihat suatu ‘frame gambar’ yang indah dengan mudah maka lama kelamaan akan bertukar menjadi jemu. sesuatu yang mahal dan agak sukar diperolehi akan menjadikan si suami ternanti2 dan tertunggu2. ( hanya untuk mereka yang faham ).inilah serba sedikit pandangan dangkal dari saya. sekiranya ada kesalahan mohon ditegur dan diperbetulkan. saya menulis berdasarkan pengetahuan dan secebis pengalaman yang ada.

Wallahua’lam



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sociable

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SUAMIKU YG TERAMAT KUSAYANGI..

SUAMIKU YG TERAMAT KUSAYANGI..
Memahami,Penyayang,Penyabar,Sporting dan yg paling penting...menerima aku dan keluargaku seadanya.....Aku bertuah memiliki seorg suami sepertinya..:)

INILAH IBUKU YANG AMATKU SAYANGI

INILAH IBUKU YANG AMATKU SAYANGI
TERIMAH KASIH IBUKU...hanya ucapan itu yg mampu ku berikan untukmu yg selalu menyayangiku.Hanya ALLAH yg dapat membalas segala pengorbananmu kepadaku sejak aku dilahirkan sehingga nafasku yg terakhir.Aku bersyukur memilikimu sebagai ibuku dunia akhirat.

DIALAH SEORANG AYAH YG AMAT PENYAYANG

DIALAH SEORANG AYAH YG AMAT PENYAYANG
Aku beruntung memiliki seorang ayah yg amat penyayang.Terlalu byk yg dikorbankan untuk membesarkan kami adik beradik.Terima kasih di atas segala pergorbananmu ayahku.sesungguhnya,hanya ALLAH yg dapat membalas jasa baikmu padaku..Dan hanya ALLAH yg mengetahui sayangnya aku padamu ayahku.

ADEQ YG SELALU MERIUHKAN KEADAAN KELUARGAKU..

ADEQ YG SELALU MERIUHKAN KEADAAN KELUARGAKU..
Seorang berhati baik walaupun zahirnya selalu membuat kami sekeluarga riuh dengan perangainya yg tak dapat ditafsirkan.

SATU2NYA ADEQ YG PEMALU

SATU2NYA ADEQ YG PEMALU
Ni adeq aku yg sedang belajar kat matrik labuan.Tapi seorang yg pemalu dan pendiam.Banyak berahsia dan tidak mudah di dekati.Dan seorang yg sensitif giler...

....WARTAWAN ASTRO...

....WARTAWAN ASTRO...
Pembawa khabar atau cerita yg sensasi.Tak kiralah luar atau dalam kawasan..yg penting semua berita 100% betul dan bukanlah gosip semata2.Skg tgh study form 6...mana2 wartawan pun kene blajar dari dia kalu nak cari liputan yg PANAZZZZ...

NI BUAH HATI PENGARANG JANTUNG KAMI SEKELUARGA

NI BUAH HATI PENGARANG JANTUNG KAMI SEKELUARGA
Adeq yg jadik kebahagiaan kami sekeluarga.Yg memgubati hati ibu dan ayah bila sunyi..penuh dengan keletah nakal dan cerewet..Tapi itulah yg menjadi kegembiraan kami.

USAHA, DOA DAN TAWAKAL

Jangan pernah kenal putus asa dalam kehidupan..inilah yang aku pelajari dari seseorg yg bernama suami.Hadapi semua cabaran dan dugaan dengan senyuman yg membanggakan.Kerana itu akan membuat kita lebih maju dalam kehidupan dunia dan akhirat.Seimbang dalam percaturan hidup,carilah keberkatan dalam usaha kita. INSYA'ALLAH........
;

BELI KOMPUTER DENGAN HARGA YANG MURAH